12 mai 2012

Căpșunarul și gazul

De ce-l regret pe Ceaușescu...

Ia fiți atenți aici! Băh, fiți atenți că nu zic de două ori! Acolo în spate, închide iPhone-u' ăla că ți-l confisc! Deci, mașină pe benzină, consum mediu 8 la sută, 10.000 kilometri parcurși pe an (să zicem, e un exemplu). Punem în Italia că aici habar nu am prețurile la gaz:
- Benzină la 1,92 euro/l - 1536 euro
- GPL la 0,86 euro/l - 832 euro
- Metan la 0,95 euro/l - 422 euro!!!!
Aoleu! De 3,63 ori mai ieftin decât benzina???? Stai să facem și la motorină... Să punem un 5 la sută (deși în oraș halește dizelu', dar treacă de la mine) în medie la același preț:
- Motorină la 1,92 euro/l - 960 euro
Deci tot suntem la de 2,27 ori mai scump dcât metanul. Asta explică de ce lucrurile bune de la Ceaușescu nu le putem lua. Bulgarii, care au fost la fel de comuniști ca noi, au stații de metan pentru mașini, noi nu. Noi avem Petrom!

Nu mă interesează părerile contra acestui subiect pentru că m-am interesat destul cât să mă contrazic cu oricine. Am vrut să-mi pun instalație de metan pe mașină, dar, din păcate, am ales mașina greșită. Asta se întâmplă când te iei după fraieri și nu mergi la specialiști să întrebi. Cum am devenit specialist pe pielea mea vă spun și vouă pentru că-mi sunteți dragi: nu are ce căuta gazul pe mașini cu motoare care conțin aluminiu! Așadar nu pe VVTI, nu pe DOHC de generație nouă și nici pe alte chestiuni de genul ăsta. Gazul arde aluminiul așa că vă pișați pe el motor. E valabil și dacă găsiți vreo "ofertă" cum găsisem eu o Hondă cu GPL de 3 ani la preț de 13 ani. Noroc că o pățisem și n-am mai luat-o.

Cele mai bune mașini pentru gaz sunt: Citroen, Mercedes, Fiat, Volkswagen și Opel. Astea sunt mașini la care le stă bine gazul pus de voi, deci nu vorbim de alea scoase cu instalație din fabrică. Pentru siguranță se recomandă (și la GPL și la Metan) un sistem Flash Lube, care e un ulei pentru valve (că cică gazul le usucă și dacă nu mergi deloc pe benzină e nasol).

Dar gata cu tehnica, că și eu știu doar cât să fie bine și să nu fie rău. Pentru detalii mergeți și voi la un veterinar că oricum în ziua de azi toată lumea e specilistă în orice. Pe mine mă interesează altceva! Metanul arde cel mai bine (de aia și consumă puțin), poluează cel mai puțin, ai voie să parchezi la subsol (cu GPL nu!), ieși ieftin la bani și cu toate astea nu-l vrea nimeni. În Italia aveau metan, dar nu prea convenea din cauza faptului că nu existau multe distribuitoare din astea (trebuie să le faci separat, nu poți vinde într-un PECO normal) și costa mult instalația (2500 euro aia secvențială). Acum înțeleg că s-a mai schimbat treaba și au început să facă puncte de distribuție mai peste tot. Păi la criza care e în ziua de azi cred și eu că toată lumea vrea să meargă cu 12-13 euro câte 250-300 de kilometri față de 20 de metri cât mergi pe benzină...

Oricum am scris degeaba tot ce am scris până acum. Toată lumea are metan pentru auto mai puțin următoarele țări: România, Grecia, Muntenegru, Albania, Bosnia Herțegovina, Belarus, Ucraina și Irlanda. Dacă vă vine să credeți au până și basarabenii stații de metan pentru auto, frate! În Italia deja se discută de alimentarea mașinii acasă, adică să facă niște dispozitive din astea pe care le cumperi și îți faci plinul la tine la bloc (de exemplu la blocurile cu parcare în curtea interioară se poate face).

În sfârșit, noi rămânem cu Petrom. De ce să mergem noi ieftin când pot face ăia 3 miliarde de euro profit... Ah, de ce am spus că-l regret pe Ceaușescu? Păi pe vremea lui, România avea măcar autobuze pe metan și măcar transportul public era rentabil. Folosind metan s-ar putea reduce costurile sau crește salariile la oamenii care astfel devin consumatori, care astfel rulează banul și care astfel...! Dacă nu mă credeți urmăriți pozele de mai jos și după aia mai vorbim...
Volvo metan-diesel (USA)
Asa arata buteliile pentru camioane (Elvetia)
Mașină de gunoi pe gaz făcut din... gunoi!!!! (USA)
Și la final, pentru cârcotași:
Bugatti EB110 GT 3,5 V12 pe metan (Italia)
 Iar asta e cu dedicație pentru un primar care este fan declarat al autobuzelor MAZ:
Da, măi Radu Ștefan Mazăre, e un MAZ pe metan! (Serbia, sau cum dreacu le mai zice în ziua de azi)