19 mai 2012

Căpșunarul și baletul

Să mergeți și voi să vedeți balerine!!!

Unde credeți voi că am fost eu azi dimineață? Eh? Unde credeți? Nici dacă vă dau bani nu ghiciți... La Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovski din Constanța! Ce făceam acolo? Da, știu că era închis, dar eu am intrat prin spate! Am intrat prin spate ca să mă uit la balerine!!!

Scurt istoric
La mine-n cartier (unde m-am născut, nu în Tomis Nord unde am emigrat), pe Garofiței, îl aveam vecin pe Cezar. Cezar ăsta era mai mare și într-o zi a venit în cartier cu o domnișoară. Domnișoara asta era în așa fel încât toți ciutanii din cartier ne-am oprit din activitățile zilnice (fotbal, tras cu tubermanul, alergat câini și pisici, bătăi între noi etc). Nu prea înaltă, păr lung, trup subțire, sâni mici, rotunzi, ridicați... Adică vă dați seama cum era dacă mi-a rămas în cap de pe vremea când aveam 12 ani. Nu era internet pe vremea aia, dar în câteva minute s-a aflat că era prietena lu' Cezar și că era balerină (pe la Fantasio, dacă-mi aduc bine aminte)!

Lucruri rele
Așa că vă dați seama că nu puteam refuza ocazia de a participa la o repetiție nu cu o singură balerină ci cu o trupă întreagă! Am ajuns la Oleg Danovski cu jumătate de oră mai devreme... Mă așteptam să văd lucruri frumoase încă de la intrare, dar din păcate lucrurile nu sunt chiar așa. M-a lovit un puternic miros de vechi, un miros despre care mai citisem prin scrierile unor cunoscători ai culiselor teatrelor și sălilor de spectacole, dar pe care nasul meu nu-l simțise niciodată. Nu stau să dau numele tuturor celor cu care am discutat, dar nici măcar nu e important. Important de știut este faptul că ultima revizie generală a teatrului s-a făcut prin 1982. Nu e greșeală de tastatură. Am scris bine, 1982! Instalațiile sunt la pământ. Adică, în realitate, ele ar fi trebuit să fie "în pământ" (în sensul că ascunse), dar cablurile sunt toate prin aer, peste tot. Unele trec peste locuri peste care nu ar trebui să treacă și se pare că doar Calliope și Terpsichore (ambele muze ale dansului - nota mea) stau în calea producerii unor accidente.
Nu sunt fonduri nici pentru IT, lipsește spațiul pentru depozitare, tot ce înseamnă izolație e la pământ (dansatorii transpirați și încălziți trebuie să suporte de fiecare dată curentul de aer rece care se plimbă pe acolo din lipsă de ocupație), iar acum câteva zile s-a rupt o rolă de la stăngile (sper că am reținut bine) pentru decor. Cei de acolo au spus că nu e atât vorba despre pericol (se pare că există sisteme de siguranță suplimentare) cât despre faptul că unele decoruri nu mai pot fi manevrate. Închei capitolul veștilor proaste cu salariile celor 120 de oameni (incluși "birocrații" și am înțeles că sunt puțini oameni pentru un așa teatru): 600-700... De lei fraților, nu de euro!

Lucruri bune
Instalația de sunet este una performantă! Evident ăsta este un lucru foarte bun în primul rând pentru public, public de care Teatrul are atâta nevoie. Tot pentru public au fost schimbate scaunele din sală. Deci cei care stau la balcon nu beneficiază încă de scaune noi, dar văd mai bine scena, mai 3D să zicem! Cam asta ar fi la capitolul lucruri bune. Și prețul biletelor poate fi trecut la lucruri bune (și tot pentru public): 10, 15, 20 si 25 lei pentru un bilet, cel mai scump fiind cel mai apropiat de scenă.

Lucruri minunate
Lumina în sală s-a stins, au apărut balerinele și a început repetiția pentru Gala de Balet de duminică seara. Repetiția a debutat cu "un amplasament"! Eh, vă place cum mă exprim în termeni tehnici? Amplasamentul ăsta e un fel de recunoaștere a terenului. Spre deosebire de dansul modern pe care-l dansam eu la Total Dance când eram mic, baletul e mult mai complicat. La dans, când nu știam bine schemele, mă puneam și eu mai în spate și mă uitam la ăia din față care știau mai bine. Eh, la balet nu mai ține vrăjeala asta pentru că ăia din față fac altceva, ăia din spate cu totul și cu totul altceva, iar cei care-i înconjoară pe ăia din față și din spate fac cu totul și cu totul  și cu totul altceva!!! Cu alte cuvinte, toată lumea face altceva așa că ori știi ce ai de făcut ori te lași. Ah, era să uit, fără să mă vadă nimeni am încercat și eu să stau "în poză". Un exemplu este să-ți ții mâinile în sus ca și cum ai ține Cupa Campionilor, dar fără cupă! Ia încercați voi să stați așa să vedeți cât de greu este... Alo, alo, domnu' nu trișa, în șpagat trebuie, nu în picioare! Am uitat să spun că trebuie să stai în șpagat și cu mâinile ridicate? Mă scuzați, am uitat...

Dacă mergeți mâine seară...
... la Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovski, la ora 19.00, găsiți Compania de balet a teatrului interpretând fragmente din celebrele coregrafii de balet Chopiniana, Valsul Florilor, Antonio şi Cleopatra, Don Quijote  şi Lacul Lebedelor. În plus îi veți putea vedea pe invitaţii speciali, doi balerini din Coreea de Sud, Jeonil Yoon şi Park Youmgjim, care vor dansa un pas de deux din „Antonio şi Cleopatra” şi celebrul „Don Quijote” de Minkus. Se pare că asiaticii sunt la putere în baletul mondial zilele astea (de parcă n-ar fi și în restul domeniilor). Cunoscătorii pot confirma faptul că vorbim despre un nivel artistic ridicat, un moment important și pentru cele trei eleve de la Liceul Regina Maria din Constanța care se vor afla pe scenă pentru prima dată într-un spectacol de acest nivel. O motivație în plus și pentru micii balerini care astăzi sunt încă la școală, dar care trebuie să aibă ca scop final Scena.

Un fel de epilog
În seara asta e Finala Champions League 2012. Domnii nu vor auzi, nu vor vedea și nu vor vorbi decât despre fotbal timp de 90 de minute plus pauza de 15. Dacă sunt prelungiri și mai mult! Așa că, doamnelor și domnișoarelor (și de ce nu și domnilor rămași) vă vând un pont pe care mi l-a vândut și mie Pândichi-Lux Elizabeth, director adjunct al Companiei de balet: veniți mâine, 20 mai, la ora 19, la Gala de Balet, la TNOB Oleg Danovski. Spectacolul durează exact 45 de minute, pauză de 15 și iar 45 de minute! Și, vorba aia, dacă sunt prelungiri și mai bine...

În cazul în care eu nu am fost destul de convingător poate vă vor convinge aceste imagini din timpul repetiției: