.

3 dec. 2010

Capsunarul si consumul

Lucrurile bune de afara nu prind in Romania


Pretul la benzina, motorina si GPL e la fel de mare ca si pe la altii. Doar ca altii au si salarii din care au impresia ca isi permit sa plateasca pentru a umbla cu masina de colo colo. Spun ca au impresia pentru ca la europeni nu exista sistemul de calcul anual al lovelelor ci lunar. Asa ca nimeni nu are habar cate luni munceste pe an doar pentru ca dimineata baga cheia in contact si o rasuceste. Dar sa lasam vrajeala ca e tarziu...
De ce nu exista si in Romania GAZ METAN pentru AUTO? Simplu! Pentru ca e prea ieftin! Intr-o tara unde un pahar de apa potabila costa cat sticla de whisky de ce ar fi nevoie de utilizarea unui combustibil la indemana oricui. Mai bine plateste frate benzina si motorina pana iti sar ochii. E adevarat ca exista GPL dar si ala e derivat din petrol asa ca se scumpeste cand are chef muschiu' lu' Patriciu... Mai ieftin ca metanul pe piata europeana e doar pelletul dar ala nu se poate folosi la masini... inca. Europa a facut pasi uriasi in ceea ce priveste masinile pe metan, iar de curand, s-a facut un experiment care arata cum metanul e de nu stiu cate ori mai smecher decat benzina pentru ca arde mai misto. Ca sa va lamuresc va bag un calcul facut de italieni (mari utilizatori de auto pe metan) cu preturile de la ei:
benzina - 1,37 euro pe litru
motorina - 1,25 euro pe litru
GPL - 0,68 euro pe litru
metan - 0.85 euro pe kilogram
Costuri la 30.000 de kilometri pentru o masina care consuma 10 la suta de kilometrii:
pe benzina costa 4128 euro, la motorina platim 3266 euro (economie de 862 de euro), la GPL vine 2417 euro (deci -1710 euro) si la metan frate ai 1712 euro... deci un castig de 2416 euroi!!! Daca ne gandim ca, la ei, ultimul tip de instalatie pe metan pentru masini costa vreo 2200 de euro (cu toate draciile electronice, FlashLube si alte smecherii) avem costurile amortizate dupa un an. Sa mai luam in calcul si faptul ca la noi, o instalatie de GPL e la un sfert ca pret fata de Italia deci avantaj Romania. Nu inteleg care e smecheria cu atat mai mult cu cat pe timpu' lu Ceasca mergeam cu autobuze pe metan! S-au prostit romanii chiar asa de mult cu democratia asta? Adevarul e ca ma uit in jur si nu pare sa se sinchiseasca nimeni de preturi si de consum. Ca si cum ar fi toata lumea bine mersi...
In sfarsit fiecare face ce vrea si poate tocmai de asta Italia, Austria, Germania, Suedia, Finlanda si chiar Bulgaria a inceput sa bage la greu distributoare de metan pentru masini. Mai mult s-a ajuns la securizarea intr-atat a instalatiilor incat se discuta cu asociatiile de locatari montarea de distributoare in fata blocului, cu plata prin card. Ce sa mai vorbim despre scaderea preturilor la transport prin folosirea metanului la furgoane si camioane (americanii au metan pe camioanele care curata orasele). In poza vedeti cea mai tare smecherie posibila in momentul de fata: Honda 1.3 hibrid cu metan... pai plateste asta pe o zi de mers cu masina cat dai tu pe un bilet la autobuz cand nu mai ai lovele de benzina!

Foto portbagaj de Honda hibrida cu butelie de metan


2 comentarii:

  1. In Romania nu se baga fiindca romanii sunt mancatori de fasole, deci niste basinosi, si ar manca fasole ca disperatii doar ca sa mearga pe gratis.

    RăspundețiȘtergere
  2. uite ca la asta nu m-am gandit! pai la urma urmei ce e rau in a merge gratis? fasole... hmmm... fasole cu muraturi... poate fi combustibilul viitorului!!! o sa ma gandesc la asta...

    RăspundețiȘtergere

puteti si sa injurati daca nu va suparati!